Lugnt och Stilla

Ja nästan ialla fall. Miniskruttan sover och alla utom min syrra är ute och ränner. Så nu sitter jag här med en kopp kaffe och njuter.

Jag har just ställt ordning gottebordet. I mitten tronar en gigantisk fruktskål, en korg med nötter och bakom fruktskålen  står en liten skål med 85% choklad avsedd för mig. De övriga ville mumsa på pepparkakor, chokladaskar och knäcke, och ferrero rocher, och en sån kommer det nog även slinka ner i mig. Mums!

image78

Igår kväll fyllde syrrans sambo år och jag fixade en stor köttgryta på älgkött, morot, lök, vitlök, purjo, stora champinjoner och rödvin. Till det pressad potatis och en tomat och mangosallad med valnötter. Och så ett glas rött.
Till efterrätt blev det min egna chokladkaka med chokladtryffel ovanpå. Den lovordades och jag måste själv säga att den blev nästintill perfekt!

Till lunch blev det rester och jag åt råris och gryta. Till kvällen däremot blir det lite gottigare. Jultallrik och must. Jag kommer frossa i julskinka i år då maken köpt hem 8 kg. Tänka er, 8 kg frossa. Mums!
Och sill, lite Jansson och såklart gravad lax. Imorn ska jag även göra en stor skål Ris ála Malta. Det är bland det godaste jag vet!

Nu är det dags att slänga in revbensspjällen till syrran i ugnen, göra en stor Jansson och griljera skinkan.

GOD JUL!

image79

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0