GI Dag 31

Jag vaknade med halsont och fick skippa morgonträningen. Bra beslut eftersom jag alltid brukar ignorera halsont och då brukar det resultera i att jag blir rejält krasslig och inte kan träna på minst en vecka. Imorgon hoppas jag det gått över.

Till frukost åt jag två grova smörgåsar (Paulun) med kokt ägg och en rand kaviar på. Till det en smoothie som jag gjorde på mango och apelsin.

Till lunch blev det rester, plättarna från igår.

Hafsmiddag blev det också eftersom jag skulle iväg. En korv (79%) med ett grovt bröd till, sockerfri ketchup, stark senap och rostad lök. I stort sett alla fel man kan göra.

Mellis blev en bit ost och 2 skivor skinka.

Kvällsgott blir lite ost och vindruvor, ev ett kex till. Suprise?

GI Dag 30

Till frukost blev det 10% yoghurt med äpple och päron med nötblandning till.

Jag tränade efter frukosten, 35 min styrka och 25 min cykel. Skön början på dagen. Efter träningen blev det en proteinshake och några skivor skinka.

Till lunch blev det rester från igår, skink och champinjonpaj och tomatsallad.

Till mellis blev det en bit ost och när jag jobbade njöt jag av 2 rutor mörk choklad och en kopp te.

Till middag gjorde jag dinkelplättar med linfrön igen. Så gott. Lite glass, grädde och lättsylt till.

Ikväll ska vi dessutom festa till det med lite chips och dricka. (Blev 1 glas coca cola och ett par nävar chips, det är trots allt inte lika gott som man tror)

Skink och Champinjonpaj

1 sats pajdeg på sojamjöl

2 små burkar champinjoner
valfri mängd skinka
1 gul lök (hackade)
ett par dl riven ost (lagrad)
3 ägg
2 dl grädde
salt och peppar

Fräs på champinjoner, lök och skinka. Lägg i det färdiggräddade pajskalet. Strö över hälften av osten och häll sen över blandningen (äggstanningen som vispats ihop av ägg, grädde och kryddor). Toppa med resten av osten.
Grädda tills pajen fått fin färg. (ca 25 min)

GI Dag 29

Imorse tog vi sovmorgon och åt frukost till levande ljus och hade det mysigt. Jag var supersugen på frukt så det handlade vi hem. Frukosten blev fruktsallad med en klick 3% yoghurt och lite nötblandning.

Efter frukost körde jag iväg till gymmet och körde 40 minuters styrka och 30 minuters cykel, 2 mil blev det. Och efter passet tog jag mig en proteindrink och 3 skivor skinka.

Lunchen blev rester, tacofärs med grönsaker och ost. Vichyvatten till det. Mellis, ett halft äpple i klyftor och kokoste.

Till middag gjorde jag skink och champinjonpaj. Mycket god. Till det tomatsallad med rödlök, parmesan och pinjenötter.

Senare ikväll ska vi mumsa lite ostbricka - igen.

Vi var till affären och handlade och jag köpte hem turkisk yoghurt. Så fantastisk god att ha till fruktsallad med lite av min nötmix.

(Sen köpte vi hem en flaska julmust, årets första, men den får vänta ett par dagar och eventuellt avnjutas ett glas med en pepparkaka)

GI Dag 28

Innan svärisarna skulle åka passade vi på att fara iväg och träna. Men jösses vad jag kände mig tung och jobbig i kroppen och jag slår vad om att det beror på allt jag åt igår, jag är verkligen inte van att äta massa sött och igår var det rekordmycket på väldigt kort tid. Men jag uppnådde min träningskvot ialla fall.

Jag drack en proteinshake innan träningen och när vi kom hem blev det inte så mycket mer än en bit ost och en kopp te.

Jag har ju letat runt i affärerna efter korvar som innehåller mer kött än falukorv (58%) och hittade en korv som har 79%. Den smakade helt okej även om korv inte är min favorit. Men absolut helt okej och lite därtill när man ska grilla korv på vintern eller på sommaren. Och man behöver faktiskt inte ha bröd till!

Till korven åt jag lite blomkålspuré och broccoli.

Till middag fixade vi lite söndagsmys och åt blandade charketurier. Gott som tusan. Det var 2 olika sorters salami, 2 olika sorters rökta skinkor, rostbiff, grillade kamben. Till det drack jag vichy vatten.

Färska hallon och en liten klick glass blev det till sent fika.

GI Dag 26 och 27

Det har blivit en liten annorlunda helg nu, har haft släkt på besök och då blir det ju inte alltid enligt normen. Men det får man bjuda på.
Inga bilder har det blivit heller, ha överseende.

Dag 26

Jag hetsade iväg till gymmet och körde på i 35 minuter. Hann inte äta frukost innan så jag drack en proteinshake. Klockan 11 på jobbet var jag svinhungrig så jag åt i matsalen. De serverade gudomlig lax med kall yoghurtsås och ett salladsbord utan dess like. Gissa om jag tog nån potatis? Nix men massa god sallad.

Till mellis unnande jag mig några vindruvor och ett par naturgodisbitar (på yoghurt). Gott och skönt att slappna av lite efter en ganska jobbig vecka.

Till middag åt vi stekt fläsk och blomkålspuré med stekt lök. Gott! På kvällen blev det ett glas vin och ostbricka. Jag åt 2 kornmo fullkornskex till. Och ett par rutor mörk choklad.

Dag 27

Tog sovmorgon och åt en ganska sen frukost, 2 små skivor hembakt bröd (Pauluns) med skinka och ost, ett kokt ägg med lite kaviar och en kopp te.

Lunch blev gratinerad kassar med tomat till.

Till middagen slog jag på stort och grillade oxfile och gjorde min favoritsås, roquerfortsås. Den är så smarrig så man kan dricka den direkt ur såssnipan. Till det åt jag en sallad på ruccola, valnötter, parmesan, balsamvinäger och lite honung. Och två glas rött vin. Till efterrätt hade jag gjort pannacotta på äkta vaniljstång. Supersmarrig. Av den åt jag ca 1dl. Jag åt alldeles för mycket av både kött och sås, men det var det värt.

Senare på kvällen kom ytterligare ett par släktingar och då fikade vi. Det serverades tårta och jag tog en yttepyttebit, tog bort det mesta av brödet och åt frukten och grädden på. Sen åt jag en pepparkaka. Onödigt faktiskt. Men jag valde helt själv och fick stå mitt kast.

(Jag har fått frågor om lasagnen, hur jag gjorde den, så här kommer receptet)

Lasagnen

grädde
lagrad ost
mozarella

Jag började med att göra köttfärssås där jag rev ner squash, hackade i lök och vitlök. När det var brynt hällde jag på krossade tomaterna och kryddade.

Sen bottnade jag en form med köttfärs, la på 3 plattor, hällde över grädde och strödde över ost och fortsatte så i tre lager. På toppen blev det grädde och mozarella. In i ugnen tills den är mjuk. Ca 40 minuter. Servera med en god sallad till.

GI Dag 25

Var lite stressad imorse så jag fick i mig en tallrik yoghurt med blåbär, nötblandningen och kanel.

Mellis på jobbet blev i all hast 2 små bitar ost. Sen gick jag ut på en kort (25 min) rask promenad.

Direkt efter jobbet tränade jag, blev 35 min benstyrka och 35 min cykel (27 km)

Till middag åt jag tacos utan bröd. Glömde ta bild.

Det får bli en annan dag!

GI Dag 24

Vilken nedrans stressig dag det har varit idag! Men det är nog varken första eller sista gången det blir så.

Frukost kunde jag äta runt 06 imorse. Vaknade och var faktiskt hungrig. Jag hade förberett 2 smörgåsar med skinka, ost och grönsaker och en kiwi att ta med mig till jobbet. Men jag fick i mig det på morgonen med en kopp te.

Till lunch blev det rester, 3 rulader i sås med några matskedar matevete. Till det en avokado och en tomat.

På onsdagar har vi jobbfika och idag tog jag 3 finncrisp med ost, och salami. Grönsaker och 2 klyftor apelsin. Kaffe till.

Sen på bussen hem åt jag en näve cashewnötter.

Till middag blev det en ny variant av Lasagne och min egen pizzasallad till.

Efter middagen for jag på husgrupp och där valde jag att ta en kaka till mitt te. Det är nog första gången jag tar en kaka på 1 månad. Den var god och det var värt det.

GI Dag 23

Jag gick upp snortidigt runt 06 och trodde att jag skulle kunna äta frukost då. Tji fick jag, jag fick i mig ett glas vatten och 5 vindruvor. Så jag fick ta med mig frukosten till jobbet. 1 tallrik yoghurt med nötblandning och ett kokt ägg.
Till lunch blev det rester, paj med sallad.

Och efter en extremt jobbig dag på jobbet orkade jag inte laga mat så vi köpte färdig sushi.

Mellis har blivit nötter och ost. Jag köpte även lite kokoste. Mycket gott!

Ingen träning idag då jag inte känner mig riktigt på topp.

GI Dag 22

Så var det måndag igen. Jag startade dagen med en proteindrink och stack sedan iväg till gymmet. Körde 40 minuter styrka, bröst, biceps och mage. (Undrar om jag sträckte nåt i ryggen för jag har rätt ont på vänster sida)
Sen körde jag cykel, drygt 12 km på 20 minuter.

Efter träningen åt jag en underbar frukost. En nybakt skiva bröd med ost, skinka, ruccola och tomat på. 2 kokta ägg med lite kaviar, en kivi och en kopp grönt te. Väldigt gott, men lite för mättande. Kanske bara ett ägg hade räckt? Jag känner lite att nu när jag så smått introducerar kolhydrater blir jag däst och nästan illamående. Hoppas det går över snart.

Till lunch åt jag paj som var kvar sen i lördags och sallad till. Lika god som då.

Och till middag blev det frysrensning. Jag är ingen fan av falukorv men åt det ändå. Så det blev alltså ugnsbakad falukorv med ugnsbakade tomater på ruccolabädd.
Nån gång ibland går det an. Dessutom så är det ju bara 58% kött i korven. Det är skandal. Jag måste hitta en korv med mycket kött i och prova om det smakar bättre.

Senare ikväll ska vi avnjuta en ostbricka. Jag ser verkligen fram emot det!

GI Dag 21

Söndag morgon och jag var vrålhungrig. Så det blev en omelett på två ägg med skinka och ost plus en knäckeskiva med ost. En kopp te och ett glas c-vitaminbrus.

Till lunch blev det köttbullar och matvete som jag blandade med krossade tomater så det blev lite såsigt. Saltgurka till.

Efter lunchen fick jag lust att baka så jag bakade hallongrottor på begäran av övriga och till mig gjorde jag bröd. Jag provade Pauluns färdiga mixer som man bara blandar med vatten. Superenkelt och otroligt gott. Dock så känner jag att en skiva av brödet skulle ha räckt, jag är inte så van längre att äta så mycket kolhydrater som jag ätit idag.

Så brödskivor med ost och skinka samt ruccola tillsammans med en kopp kaffe fick utgöra melliset idag.

Jag är fortfarande mätt från det så vi får se hur det blir med middagen idag. Kanske tar nåt enkelt som lite avokado med nåt till.

Jag har fått frågor angående pajdegen och plättarna. Så här kommer de enkla recepten.

Pajdeg: (till en pajform)
100 g smör
2-3 dl sojamjöl

Blanda som en vanlig pajdeg. Tryck ut i en pajform. Förgrädda skalet i ca 10 min i 200 grader. Fyll med valfri fyllning.

Plättar

3 ägg
6 dl mjölk (går att byta ut mot rismjölk, sojamjölk, havremjölk, ex 4+2)
4 dl dinkelmjöl
ev krossat linfrö (supergott och syntes inte, minska pyttelite på mjölet och ta ca ½-1 dl)

Gör som vanlig pannkakssmet och stek.
Jag serverade med lättsylt och vispad mellangrädde. Mums!

GI - Dag 20

Gud vad skönt det känns med lördag! Jag började dagen med yoghurt, nötblandning, blåbär och ett kokt ägg med lite kaviar. Sen cyklade jag iväg till gymmet och körde styrka 30 minuter och sen cyklade jag 15 min. Skönt!

Ungarna är ju fantaster av pannkaka medan jag är lite anti men igår var jag verkligen supersugen så jag bestämde mig för att göra plätter till lunch. (Jag är urusel på att steka stora pannkakor)

Men det blev inga "vanliga" plättar utan jag bytte ut allt vetemjöl mot dinkel och tillsatte även krossade linfrön. Hade jag haft mer sojamjölk hemma hade jag bytt ut lite av mjölken mot det. 4+2 istället för 6 dl hade jag tänkt mig.
Och ingen av barnen märkte nån skillnad utan åt glatt. Och lördagen till ära serverades plättarna med lättsylt vispad mellangrädde.

Till middag gjorde jag en egenkomponead kycklingpaj. Det skulle egentligen ha varit kantareller i också men när jag stoppat in pajen stod kantarellerna kvar på köksbänken. Pajen blev väldigt god.  Ett glas rött vin till.

Mellis eller lördagsgott får vi se vad det blir. Kanske en ruta choklad eller en kopp varm choklad med vispgrädde och konjak. Men det återstår att se.

GI Dag 19

Imorse åt jag 2 kokta ägg och några skivor skinka. Ett glas c-vitaminbrus.

Mellis blev hasselnötter och några torkade aprikoser och en bit ost. Och till lunch wok från dag 17.

Till mellis när jag kom hem gjorde jag en "fuskvariant" av blåbärspaj. Jag bottnade en skål med blåbär, strödde över lite hemmagjord musli och körde i mikron 1 minut. Till det lite vispad grädde.

Till middag blir det någon form av utemat. Vi ska på bio med sonen.

GI Dag 18

Frukost blev yoghurt med blåbär och nötblandning. Mellis blev en bit ost och mellis 2 ett kokt ägg.
Till lunch åt jag wok från dag 17.

Middagen var super. Det blev ett glas rött vin, oxfile med getost och ruccola sallad till.

Till efterrätt blev det mörk chokladpannacotta.

GI - Rivstart Dag 17

Nu är det kanske inte rivstart längre då jag ätit både knäckebröd och yoghurt. Yoghurt för att det är så mycket lättare att fixa iordning när man har bråttom på morgonen och knäckebröden imorse då yoghurten var slut.

Så imorse gjorde jag iordning 2 knäckeskivor med makrill på och 1 kokt ägg, till det ett glas c-vitaminbrus. Jag fick bara i mig 1½ macka, det är ganska svårt att äta runt 06 på morgonen när man inte är van.

Till lunch hade jag med mig skinkan från igår med blomkålspure. Och så åt jag ½ paprika, en bit gurka och en liten morot till.

Mellis blev en liten bit ost och på eftermiddagen var det gemensam fika på jobbet. Jag tog en macka för syns skull men slängde den sedan. Istället blev det tillbehör, 2 skivor salami, 2 skivor ost, paprika och gurkskivor och några vindruvor. Vindruvorna var kanske inte det bästa ur GI-synpunkt.

Middagen lagade maken idag, kycklingwok med glasnudlar. Gott!

Det blir säkerligen ett litet mellis till senare på kvällen.

Träningen idag blev bara 45 minuters rask promenad på min rast.

GI - Rivstart Dag 16

Fortfarande inget sött eller godsaker eller onyttigt. Bra!

Åt yoghurt med blåbär och nötblandning till frukost. Vitaminbrus.

Till lunch blev det en matlåda jag slängde ihop igår efter föräldrarmötet. Blev ruccola, isberg, hemmagjord dressing, pistagenötter, lax i tunna skivor, rödlök och parmesan.

Till middag gjorde jag en variant av det godaste jag visst i skolan. Gratinerad skinka. Till det hade jag körsbärstomater och blomkålspure. Purén har verkligen blivit min favorit, jag som annars är barnsligt förtjust i hemgjort potatismos.

Till mellis idag har det blivit lite nötter och ett kokt ägg. På tok för lite då jag tränat 85 minuter.
Jag gick en rask promenad på lunchen på jobbetoch direkt efter så körde jag 30 minuters styrketräning, ben och mage och sen 10 min rodd och 20 min motionscykel.

Så nåt mer mellis kommer det bli, förutom min kopp med grönt chaite och skummad mjölk. (mellanmjölk idag istället för sojamjölk, lite lyx måste jag få)

GI - Rivstart Dag 15

Dag 15 eller vecka 3. Jag har ännu inte bestämt mig hur länge jag ska äta rivstart, dock så tänker jag börja vara lite slappare vid vissa tillfällen som såklart ska vara inplanerade. Så på torsdag ska vi äta oxfile med getost och dricka lite vin till och till efterrätt blir det mörk chokladpannacotta. Kanske inte helt GI -riktigt (eller jo, receptet på pannacottan kommer från en GI-bok) men så får det bli!

Det blir inga foton idag heller. Jag kom nyss hem från jobbet och klockan är drygt 22. Så av den anledningen blir det inga foton.

Till frukost åt jag en tallrik yoghurt med blåbär, linfrön, loppfrön och min nötblandning. Ett glas med vitaminbrus också.

Till lunch blev det rulader med ugnsbakade grönsaker (rester) och till middag även där en matlåda med rester på jobbet, kalvfärsbiffar med ugnsbakade grönsaker.

Ett mellis har det också blivit, ett par bitar ost, en kopp te och 3 koppar kaffe.

Jag började dagen med ett kortpass träning, blev 20 minuters styrka, bröst och rygg och lite mage och sen 10 minuter motionscykel, nästan 6 km. På lunchen på jobbet gick jag en rask promenix på 25 minuter. Det var skönt och välbehövligt!

GI - Rivstart Dag 14

Så var det plötsligt dag 14. Idag likaså imorgon kommer det inte bli några bilder, tråkigt nog.

Imorse åt jag yoghurt med blåbär och min egen nötblandning och 1 kokt ägg med lite kaviar efter att jag tränat. Jag cyklade iväg imorse vid 08-tiden och körde 45 minuter kondition på gymmet.

Till lunch blev det en kycklingfilé med sallad, (rester från frysen, salamifyllt kycklingbröst).
Och till middag åt vi på Stan på Max, jag tog en lightläsk och en delifresh kycklingburgare med extra mycket sallad och GI-bröd. Mitt första bröd de här 2 veckorna. Söndagarna är alltid stressiga här så jag tog det bästa alternativet av de sämsta.

Mellis har det inte blivit några alls, bara ett par koppar kaffe för mycket.

Imorn kommer jag ha matlåda med till jobbet och inte komma hemm förrän sent.

Men på tisdag blir det nog bättre. Håll tillgodo!

(En fråga jag fått var vad det var i dippen till grönsakerna och det är faktiskt en "fuskdipp", pulver man blandar med gräddfil. Och i ärlighetens namn måste jag säga att jag tyckte den smakade både för sött och för salt och för "producerat". Så är det nån med tips på egen god dipp, hojta gärna till.)

GI - Rivstart Dag 13

Till frukost blev det en tallrik 3% yoghurt med min egen nötblandning och en näve blåbär, lite linfrön och pudrad med kanel.

Efter frukosten for jag iväg och tränade. Det blev ett njutningspass! Äntligen har träningsvärken efter benträningen i onsdag gett med sig. Det har gjort så fantastiskt ont att jag knappt kunnat gå, än mindre sätta mig utan stöd. Men nu börjar jag bli mer fit for fight.
Så det blev mina favvövningar, axlar, biceps och triceps. Och så lite mage såklart. Avslutade med 10 minuters cykel. Skönt!

Till lunch blev det mest pannkaka, skulle äta rester men det blev istället 2 kokta ägg med kaviar och creme fraicheblandning på och lite stekt bacon och en bit ost.

Mellis har totalt uteblivit idag. Skämmes!

Middagen blev smarrig. Räkfrossa! Jag älskar räkor! Så jag gjorde heta räkor med olivolja, vitlök och chili! Den chilin jag använder är så stark så den bränns på händerna flera timmar efter.

Nästa vecka kommer jag så smått börja införa lite mer kolhydrater som bulgur, dinkel osv. Får se hur det går. Och då ska jag även unna mig en bit choklad eller två.

GI - Rivstart Dag 12

Fredag och en rätt stressig dag på jobbet. Åt bacon och stekt ägg till frukost, 1 glas vitaminbrus.
Till lunch blev det rester från igår i matlådan, ost och skinkpaj och en sallad till det. Grönt te.
Mellis på bussen hem blev en näve nötter.

Middagen var kanongod. Gjorde blomkålspuré och serverade med stekt fläsk och lök.

Efter middagen avnjöt jag en kopp Grönt Chaite med skummad sojamjölk och pudrade med kanel.

Jag gissar att det blir ett mellis till senare.

GI - Rivstart Dag 11

Idag blev det mest huxflux! Istället för att börja jobba på måndag behövdes jag idag och fick snabbgöra frukost och en matlåda. Till frukost blev det 2 stekta ägg, 1 bit ost och några nötter. Till lunch åt  jag en ceasarsallad.

Till middag blev det Ost och Skinkpaj. Jag använde mig av både mozarella och cheddarost. Sallad till det.

Mellis blev  en näve nötter i all hast. Senare ikväll kommer det bli ett bättre och rejälare mellis, gissar på avokado med dillfraiche och lax. Det är verkligen en ny favorit!

GI - Rivstart Dag 10

Snart har 10 hela dagar gått. Jag är inte alls lika hungrig som jag var i början och allt flyter på bra.
Imorse gav jag mig ut i spåret igen och benen kändes som trästockar efter gårdagens benpass.
Totalt 300 minuter på 3 dagar, så imorn ska jag ha en vilodag. Kan ju inte komma till jobbet på måndag och inte kunna gå.

Frukosten blev ägghack med rökt skinka.

Innan jag sprang iväg till gymmet åt jag ett supergott mellis. Jag blandade creme fraiche med dill och kryddad med salt och peppar. Delade en avokado och duttade dit lite av blandningen. Sen gjorde jag laxrosor och la ovanpå. Toppade med lite mer av bladningen och sen en liten kvist! Supersmaskens!

Till lunch blev det rester,  örtkyckling och en sallad med ceasardressing, parmesan och lite pinjenötter. Gott!

Till middag gjorde jag Lax med saffransgrönsaker och saffransfraiche.

GI - Rivstart Dag 9

Dag 9. Jag började dagen med en power walk i 40 minuter. Det börjar bli rätt kallt så det var mössa och vantar som gällde. 4 km blev det ungefärligt.  Efter det åt jag frukost, 1 bit ost, 2 kokta ägg med majonäs och 3 skivor skinka.  Efter frukosten for jag till gymmet och körde totalslut på benen. Jag kunde knappt röra mig efteråt. Toppade med magträning och 10 minuter rodd och sist 10 minuter cykel. Skönt!

Lunchen blev rester från frysen, örtkycklingen med en avokado och kokt broccoli till.

Till middag gjorde jag salamikyckling med sesamfrön. Till det fetagratinerade grönsaker. Gott, härligt med stark pepparsalami.

Idag är första dagen som jag blev sugen på nåt "onyttigt". Nämligen hemmagjord fullkornspizza med salami, färska champinjoner, spenat, rödlök och ruccola. Toppad med mozarella. Jag ska planera in det nångång efter dessa 14 dagar och verkligen njuta. Kanske med ett glas rödvin och en mörk chokladpannacotta.  *mums*

Ikväll är det dessutom myskväll och jag blev sugen på dippa. Så det blir till att dippa grönsaker.

GI - Rivstart Dag 8

Ny vecka! Härligt!
Började dagen med en powerwalk i elljusspåret och for sen på gymmet och körde 45 min styrketräning, triceps, rygg och bröst och avslutade kalaset med 20 minuter cykel. Skönt!

Till frukost blev det äggröra med bacon.

Lunchen blev rester, italienska köttbullar och kokt broccoli.

Till middag gjorde jag medelhavsfisk och grönsaker med fetaost och oliver, toppad med örtmajonäs.

Mellis på eftermiddagen blev 1 avokado och några nötter. Eftersom det inte blev nåt kvällsfika igår så blir det nog lite ost ikväll istället.

GI - Rivstart Dag 7

Snart har en hel vecka passerat och det enda jag har unnat/fuskat med är ½ glas rött vin. Ett par kvällar har jag varit extra hungrig och tagit några extra nötter, oliver eller bit ost. Sen har jag skött mig exemplariskt.

Dagens frukost blev 2 stekta ägg och ½ paket bacon. Gott men kändes väldigt fett i munnen.

Till lunch åt jag resterna från gårdagens köttfärspaj tillsammans med en grönsallad. Därefter skyndade vi iväg till veckans sista kalas.  Jag höll mig till en kopp kaffe där med.

Middagen blev Chevrelax med en sallad. Mycket gott. Sultanrussinen bröt av smaken kanonfint!

Jag har märkt att när det är helg så blir mellisarna lidande och jag blir hungrigare än jag borde. Jag måste skärpa mig med detta till nästa vecka. På förmiddagen blev det ingen mellis och nu på kvällen så blir det antagligen lite ost.  Ny vecka och Dag 8 imorgon! Summan av kardemumman är betyg Väl Godkänt. Det halva glaset vin drar ner betyget men så får det vara.

GI - Rivstart Dag 6

Till frukost blev det äggröra med stekta champinjoner.

Till lunch gjorde jag köttfärspaj med deg av smör och sojamjöl. Gott. Det skulle egentligen ha varit mozarella men jag tog istället vanlig hårdost och rev över. Till det åt jag en grönsallad med hackade valnötter och oliver.

Till middag blev det Het Räk och Chiligryta. Avokado och coca cola Zero till.

Till lördagsmys blev det ostbricka och så syndade jag och drack ½ glas vin till. Mycket gott.

Mellis på eftermiddagen blev en avokado.

GI - Rivstart Dag 5

Så blev det dag 5.

Jag började dagen med "dag 1´s" frukost, dvs 2 kokta ägg med majonäs, paprika och lite skinka.

Till lunch blev det en kycklingsallad med klippt omelett, rödlök, dressing, parmesan, körsbärstomater och pinjenötter. Det var riktigt mättsamt så jag orkade inte med hela. Det blev ingen bild på lunchen då den var en matlåda.

Till middag gjorde jag oxrulader med gräddsås. Supergott men till nästa gång kommer jag skippa persiljan.

Mellisar idag blev en avokado till förmiddagen och en stor näve nötter på eftermiddagen. Igår kväll var jag riktigt hungrig och åt en bit ost och oliver.

Idag känns det dock lite frestande att ta ett glas vin eller nåt gott men så blir det inte.

GI - Rivstart Dag 4

Dag 4.

Frukost blev ägghack med majonäs och rökt skinka.

image9

Till lunch gjorde jag en Ceasar Sallad. Lika gott som första gången.

Middagen blev Kalvfärsbiffar med ugnsrostade grönsaker och dijoncreme.

Förmiddagsmellis idag blev en avokado och på eftermiddagen blev det en stor näve nötter.

GI - Rivstart Dag 3

Då var det dags för dag 3. Hittils har det flytit på bra. Har dock varit lite hungrig på kvällen efter middagen.

Till frukost idag blev det äggröra på 3 ägg och stekta champinjoner till.

image7

Lunchen idag blev rester från gårdagens middag, blomkålsmos och italienska köttbullar i tomatsås.

Middagen blev Örtkyckling i ugn (filéer med ett täcke av persilja, basilika, vitlök, valnötter, parmesan som jag blandade med creme fraiche). Till kycklingen gjorde jag Squashpasta med parmesan, valnötter, citron, basilika och olivolja.  Riktigt god middag.

image8

Förmiddagsmellis idag blev några ostkuber. Lite senare kommer jag äta det andra melliset som antigen blir en avokado eller en näve nötter.

GI - Rivstart Dag 2

Jag började dagen med ett glas vatten med ½ pressad lime i. Supergott! Lime toppar nog min citruslista.

Till frukost blev det en omelett med strimlad skinka och ost, toppad med halverade körsbärstomater.

image4

Till lunch blev det hemmagjord Coleslaw och grillad rostbiff. Det slår mig plötsligt hur lätt det är att fixa dressingar och alternativa sallader. Det är verkligen roligt!

image5

Till middag blev det Italienska Köttbullar med tomatsås och broccolimos. Mumsigt!

image6

Mellisar idag har blivit 1 avokado på förmiddagen och 1 näve nötter på eftermiddagen. Och utöver det 3 koppar kaffe och te.

GI - rivstart Dag 1

Jag har bestämt mig! Jag tänker prova en rivstartsvecka och se vad det kan göra för mitt mående! Jag tränar hyfsat mycket, äter hyfsat bra men faller alltid tillbaka i dåliga vanor vid minsta lilla förändring. Kanske kan detta hålla mig på banan. Till mellis förmiddag och eftermiddag kommer det antigen bli nötter, avokado, osttärningar, ett ägg eller en proteinsmoothie på sojamjölk och vatten.

Frukost:
2 kokta ägg med hemmagjord majonäs
3 skivor rökt skinka
1 bit paprika
1 kopp grönt te med vanilj

(Det var verkligen superlätt att göra sin egen majonäs!)

image1

Till lunch blev det en klassisk Ceasar Sallad fast utan bacon och brödkrutonger. Jag gjorde dressingen till själv och den blev verkligen jättegod!

image2

Middagen blev lax med gurksallad.

image3

Mellisar idag blev 1 näve nötter på förmiddagen och 1 proteinsmoothie på sojamjölk och vatten på eftermiddagen.
Vi var även bjudna på kalas, det kan man ju kalla en kanonstart på rivstarten. Men jag tog ingenting förutom en kopp kaffe.