GI Dag 26 och 27

Det har blivit en liten annorlunda helg nu, har haft släkt på besök och då blir det ju inte alltid enligt normen. Men det får man bjuda på.
Inga bilder har det blivit heller, ha överseende.

Dag 26

Jag hetsade iväg till gymmet och körde på i 35 minuter. Hann inte äta frukost innan så jag drack en proteinshake. Klockan 11 på jobbet var jag svinhungrig så jag åt i matsalen. De serverade gudomlig lax med kall yoghurtsås och ett salladsbord utan dess like. Gissa om jag tog nån potatis? Nix men massa god sallad.

Till mellis unnande jag mig några vindruvor och ett par naturgodisbitar (på yoghurt). Gott och skönt att slappna av lite efter en ganska jobbig vecka.

Till middag åt vi stekt fläsk och blomkålspuré med stekt lök. Gott! På kvällen blev det ett glas vin och ostbricka. Jag åt 2 kornmo fullkornskex till. Och ett par rutor mörk choklad.

Dag 27

Tog sovmorgon och åt en ganska sen frukost, 2 små skivor hembakt bröd (Pauluns) med skinka och ost, ett kokt ägg med lite kaviar och en kopp te.

Lunch blev gratinerad kassar med tomat till.

Till middagen slog jag på stort och grillade oxfile och gjorde min favoritsås, roquerfortsås. Den är så smarrig så man kan dricka den direkt ur såssnipan. Till det åt jag en sallad på ruccola, valnötter, parmesan, balsamvinäger och lite honung. Och två glas rött vin. Till efterrätt hade jag gjort pannacotta på äkta vaniljstång. Supersmarrig. Av den åt jag ca 1dl. Jag åt alldeles för mycket av både kött och sås, men det var det värt.

Senare på kvällen kom ytterligare ett par släktingar och då fikade vi. Det serverades tårta och jag tog en yttepyttebit, tog bort det mesta av brödet och åt frukten och grädden på. Sen åt jag en pepparkaka. Onödigt faktiskt. Men jag valde helt själv och fick stå mitt kast.


(Jag har fått frågor om lasagnen, hur jag gjorde den, så här kommer receptet)


Lasagnen

9 fullkornslasagneplattor
Köttfärs
squash, lök, vitlök
krossade tomater
kryddor
grädde
lagrad ost
mozarella

Jag började med att göra köttfärssås där jag rev ner squash, hackade i lök och vitlök. När det var brynt hällde jag på krossade tomaterna och kryddade.

Sen bottnade jag en form med köttfärs, la på 3 plattor, hällde över grädde och strödde över ost och fortsatte så i tre lager. På toppen blev det grädde och mozarella. In i ugnen tills den är mjuk. Ca 40 minuter. Servera med en god sallad till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0