Brödrecept

Lisa,
här kommer receptet på mitt favvobröd.


Bröd med frön (2 st)

1 pkt jäst

6 dl vatten (37 grader)

3 dl dinkel fullkornsmjöl

4 dl dinkelsikt

1 dl vetemjöl

2½ msk rapsolja

1 dl linfrön

½ dl krossat linfrö

1 dl solrosfrön

1 msk socker (till jäsningen)

1 tsk salt

1 msk kakao (valfritt men ger förstärkt smak)

1 dl hasselnötter (hackas grovt)

1 dl fiberhavregryn


Gör så här:

1. Rör ut jästen i vattnet. Häll i salt och socker.

2. Tillsätt frön och nötter samt havregryn. (Det ska vara löst)

3. Tillsätt mjölet under omrörning. Smeten ska vara ganska lös.

4. Jäs under bakduk i 40 min.

5. Strö över lite dinkelsikt så degen blir lättare att jobba. Knåda en kort stund och dela den i 2 delar. Forma dem avlånga.

6. Smörj 2 bakformar (avlånga). Lägg ner degen i formarna och låt jäsa där i 40 min.

7. Pensla degen med vatten och ställ in i nedre delen av ugnen i ca 30 min.


Kommentarer
Postat av: zalina

Lät väldigt gott & nyttigt :)

2008-02-14 @ 10:37:06
URL: http://zalinakarlsson.blogg.se
Postat av: Henrik

Det låter gott. Funkar det lika bra med grahamsmjöl eller rågsikt?

2008-02-14 @ 11:02:40
URL: http://jazzrockar.blogg.se
Postat av: Lisa

Tackar! Här ska bakas i morgon=)

2008-02-14 @ 21:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0