Recept

Tove,


Paellan hade jag inget recept utan fräste på paprika och lök, la sedan i kycklingfile. sen i med räkor och scampi. I med ett paket saffran, salt och peppar. Häll i ett par deciliter vatten och kycklingfond (kan lika gärna vara grönsaks). Häll sedan i den färdigkokta quinoan (ungefär 3 dl kokt) och så mycket puylinser man vill ha. Pressa i två vitlöksklyftor och smaka av.

image122

Här kommer receptet på Nötbollarna.

Nöt och fruktbollarna:

Jag gör dem bara på känn men mitt grundrecept är ungefär detta.

 Ungefär 1 näve cashewnötter ca 100 g skållad och skalad mandel
1 näve aprikoser (torkade)
ca 5-6 torkade fikon
 1 msk pressad citron
ev 1 msk fruktsocker
1-2 äggvitor
Kokos att rulla bollarna i.

Börja med att mala/mixa nötterna. Blanda sedan i fikon och aprikoser. Och sist äggvita, citron och ev fruktsocker. Kör till en jämn massa. Rulla till bollar och rulla i kokos. Låt stå kallt minst 1 timme. Förvara i kylskåp.
 (sen kan man såklart laborera hur man vill, som jag gjort ovan, ex med kanel, kardemumma, honung, hasselnötter, valnötter, mörk choklad osv)

Mums till kvällsteet!

image121

Kommentarer
Postat av: Tove

Många tack!!! /Tove

2008-02-04 @ 21:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0